15 Branding & Marketing Tips op Flavourites Live Business

Ben jij toevallig niet bij de Vakbeurs Flavourites Live Business geweest?

Afgelopen zaterdag gaf ik op Flavourites Live Business de kick off presentatie. Speciaal voor webwinkeliers die hun business naar een hoger plan willen tillen selecteede ik 15 Branding & Marketing tips. In een lekker tempo liepen we door de tips. Welke 15 tips dat zijn?

1. Weet wie je bent

En wat jouw sterkten zijn. Ken jezelf, je organisatie en je natuurlijke talenten. Wat gaat je makkelijk af? Waar geloof je in? Waarvan gaan je ogen glanzen? Zelfkennis en een beetje soulsearching dus.

branding-tip-flavourites-live-business

2. Durf te dromen

Waar geloof je in? Je eigen ambitie is je belangrijkste drijfkracht. Jouw droom van waar of wie je wilt zijn, is je allergrootste kracht!

3. Wat is je doel?

Laten we even verheven doen: wat is de reden dat je bestaat? Behalve geld verdienen? Wat doe je? En vooral waarom?

4. Hoe doe je business?

Wat is je stijl? Kun je dat beschrijven en uitleggen?

5. Waarin ben je onderscheidend?

Onderscheidend vermogen kan zitten in je product, in de prijs of in het gevoel (hoe en waarom je dingen doet). Als dienstverlener is de kans groot dat je product (kennis, ervaringen, vaardigheden) sec niet onderscheidend zijn, maar waarom en hoe je het doet en de ontastbare lading / ervaring die je creëert wel. Definieer dus duidelijk wat het gevoel is en moet zijn.

“Being unique is better than being perfect”

6. Zoek je unieke verhaal

Wat heeft jouw organisatie of heb jij als persoon te bieden? Wat zijn je eigenaardigheden? Of wat is er bijzonder aan jouw verhaal?

Branding-tip-belofte-flavourites-live-business

7. Formuleer je belofte

Weet je wat je belofte is? Wat heb jij (als organisatie) te bieden, dat waardevol en uniek is? Waar zitten klanten op te wachten en ben je ook goed in? Kun je dat formuleren in een belofte? Het liefst in 1 zin!

8. Kies je niche

Moet dat hoor ik je denken? Ja, want het helpt. Als je een grote onderneming bent, kun je je richten op meerdere en grotere doelgroepen. Maar zolang je een kleine speler bent (alleen letterlijk hè) geeft het zoveel focus als je kiest. Voor wie werk je het liefst? Aan wie wil jij je producten verkopen? Maak het heel concreet en kies een niche.
Of segmenteer, maar maak een keuze.

9. Ken de reden klanten kopen

Begrijp welke gevoelsmatige redenen klanten aanzetten om jouw product of dienst kopen. Je product of dienst wordt gekocht wanneer potentiële klanten:
het begrijpen (maak het niet te gecompliceerd/moeilijk)

  • zich begrepen voelen
  • hierin een oplossing van een probleem zien
  • een behoefte vervuld zien
  • tijd kunnen besparen
  • geld kunnen besparen of verdienen.

10. Belangrijkste concurrenten

Vol je belangrijkste concurrenten. Niet obsessief natuurlijk hè. Maar volg ze, weet wat er speelt.

15 branding & Marketing tips

11. Goed product / dienst

Lever dus een goed product of dienst, van waarde.

12. Verbeter je product / dienst

Maak of creëer nog betere producten. Nog beter dan je al hebt.

13. Communiceer

Communiceer helder je belangrijkste boodschap. Zodat potentiële klanten snappen waarom ze bij jou moeten zijn. En kies hiervoor een paar kanalen die het meest natuurlijk voelen voor je (email, facebook, website, twitter, pinterest etc)

14. Gebruik je eigen voice

Gebruik je boodschap en eigen voice in alles. Van e-mailhandtekening tot echte ontmoeting. Voer het consistent door.

15. Beloon je trouwe klanten

Zij zijn goud waard.

15-branding-Marketing-tips-flavourites-live-business

Ik heb al veel leuke reacties gehad op de presentatie bij Flavourites. Heb je nog aanvullende vragen, laat het me weten, ik help je graag!

Categories: Merkstrategie
Share:

Leave a comment