5 BRANDDESIGN TRENDS FOR 2018

Verschillende gesprekken met een paar van onze opdrachtgevers in het begin van 2018 heeft me aan het denken gezet over de invloed van trends op branddesign. En die invloed is er zeker. Terwijl je bij branddesign zoekt naar de essentie en consistentie, willen veel merken ook bij de tijd zijn, en daarmee is de tijdgeest en trends wel degelijk van invloed op merken en op branddesign. Elk merk is uniek en heeft een eigen onderscheidende brand identity, toch zijn er qua design altijd industrie-trends te zien waar merken en designers in meegaan. Simpelweg om eigentijds te zijn.

 

Hier een paar designtrends en ontwikkelingen die we zien:

01 Meer kleur ­

O yeah baby. Na een periode waarin minimal design en vooral ook erg minimal kleurpaletten, wordt er weer meer gedurfd en meer uitgesproken kleuren gebruikt. Er zijn bijna oneindig veel kleuren en daarmee is kleur de perfecte tool om je als merk te onderscheiden. Ook zien we een opkomst van bijzondere kleurcombi’s en de toepassing van gradients en dan vooral in levendige kleuren, in branddesign.

­

02 Simplicity

Deze trend is echt al een long term trend en lang bezig. Het versimpelen van vormen, zodat er een minimum overblijft. Sluit als trend goed aan bij de basis van brand- en logodesign. Alles terugvoeren tot de essentie. En alleen datgene overlaten wat echt belangrijk is.

03 Social media design

Er is behoefte aan meer social media design. Steeds vaker is de toepassing van design op digital leidend boven de toepassing op print. Wat hey de wereld verandert en steeds meer business wordt vooral online gedaan. In een steeds digitaler landschap moet een branddesign dus echt aangepast zijn op de toepassing. Dus meer RGB ipv CMYK als je me volgt J. En we zien een grotere behoefte aan social media design templates. Denk aan templates voor instagram, instagramstories en facebook advertenties.

04 Een diepere betekenis

Ik ervaar en zie dat bij steeds meer opdrachtgevers het besef komt dat design meer is dan esthetiek. Dat het ook een een uiting is van een diepere betekenis. Dat design de manier is om het onderscheidende vermogen van een merk te laten zien. Dat de vsiie en missie in allerlei design keuzes tot uiting kan komen.  En door dit te doen, zal design de tijd kunnen doorstaan. En de juiste doelgroep aanspreken. Hierbij is het essentieel dat voordat aan het design proces gestart wordt de merkstrategie helder is.

05 Break the rules

In grafisch design zijn er een paar basisregels, die zorgen dat een design evenwichting wordt. Op zich zijn we een groot voorstander van deze regels, maar we zien steeds meer gedurfd design dat regels breekt. Dat op wil vallen tussen de ‘sea of sameness’ en dus de regels breekt om eens een nieuw en verfrissend geluid te laten zien. We zien veel originele handlettering, het overlappen van vormen, het stapelen van vormen en letters, eigen alles wat anders is en opvalt. ­

 

Welke trends zien jullie of vallen jullie op in branddesign dit jaar?

 

 

Categories: Brand Design
Share:

Leave a comment