De psychologie achter kleurgebruik & branding

Kleur is mijn favoriete tool als brander

Kleur is een van mijn meest favoriete tools als brander om onderscheidende merken te creëren. Er zijn namelijk zoveel kleuren, waardoor je als je voor een unieke kleur of kleurpalet kiest je goed kan onderscheiden en op kan vallen in je markt.

Als merk kun je op zoveel vlakken het verschil en het onderscheid maken, maar als we specifiek naar branddesign kijken heeft een designer maar een paar tools tot zijn beschikking om het onderscheidende vermogen tastbaar te maken. Denk hierbij aan design, vormtaal, typografie, kleurpalet, beeldtaal en materialen.

En kleur is gewoon een heel belangrijk element hierin.

De kleur van … een testje

 

Welk merk associeer je met de onderstaande kleur?

En deze kleur?

En deze gradient (kleurverloop)?

Als consumenten zijn we gefocust op kleur. Als we coca cola zoeken, dan zoeken we een rood blikje. En een persoon hoeft niet de naam te lezen op een Tiffany’s doosje om te weten waar het gekocht is. En als we op de snelweg langs een grote blauwe doos rijden met gele letters erop, dan weten we allemaal welke winkel dat is.

De antwoorden van hierboevn zijn: 1. Facebook, 2.Tiffany’s 3. Instagram. Heb jij ze alledrie goed?

 

“Color creates emotion, triggers memory and gives sensation”

Kleur als de taal van emotie

Wat ik zo geweldig vind aan kleur als tool is dat het direct emotie communiceert. Dit voel je. De meeste mensen hebben sterke reacties op kleur en bepaalde kleuren. Kleur communiceert non verbaal, en juist toegepast spreekt het boekdelen in een seconde. Kleuren zetten direct een bepaalde mood of sfeer, brengt een emotie over, zet aan tot een psychologische reactie, of inspireert om tot actie over te gaan.

 

Kies de juiste kleur voor je merk

Blauw

  • – Meest favoriete kleur onder mannen
  • – Staat voor veiligheid en vertrouwen
  • – Stimuleert productiviteit
  • – Meest gebruikte kleur voor kantoren en (conservatieve) corporate brands

 

Groen

  • – Wordt geassocieerd met veiligheid, milieu en duurzaamheid
  • – Maar ook met rijkdom en geld
  • – In winkels helpt het bezoekers te kalmeren
  • – Stimuleert harmonie in het brein

 

Geel

  • – Stimuleert optimisme en positiviteit
  • – Zet aan tot actie
  • – Zorgt voor enthousiasme
  • – Stimuleert het gedeelte in het brein dat staat voor logica

 

Zwart

  • – Staat voor autoriteit, kracht en stabiliteit
  • – Een symbool voor intelligentie
  • – Laat dingen kleiner lijken
  • – Kan overweldigend zijn als het teveel gebruikt wordt

 

Rood

  • – Stimuleert de eetlust
  • – Zorgt voor een gevoel van urgentie
  • – Wordt geassocieerd met beweging, passie en emotie
  • – Warme kleur die zorgt voor aandacht
  • – Heeft een fysieke uitwerking op het lichaam, het verhoogt de hartslag

Dit is maar een beknopt overzicht van een paar basiskleuren en de betekenis en associaties van deze kleuren.

 

Hoe beïnvloedt kleur koopgedrag?

  • – 85% van consumenten zegt dat kleur de primaire reden is dat ze een bepaald product kopen
  • – 80% van mensen gelooft dat kleur zorgt voor een betere herkenbaarheid van een merk
  • – 90% van ons onderbewuste oordeel over een aankoop is gebaseerd op kleur
  • – 52% van klanten zal niet naar een winkel terugkeren wanneer ze het design en de esthetiek niet aantrekkelijk vinden.

Kleuren kunnen ook verschillende type kopers aantrekken. Impuls kopers worden aangetrokken door de volgende kleuren:rood, oranje / geel, zwart, donkerblauw (royal blue). Slimme kopers die met een bepaald budget voor ogen kopen, worden getriggerd door de volgende kleuren: Teal, Roze, Lichtblauw,  Navy blauw

 

Kleur en geslacht

Wist je dat mannen en vrouwen over het algemeen andere voorkeuren hebben in kleuren? Handig om te weten als je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richt.

Zo is blauw, by far, de meest favoriete kleur onder mannen. Ook de meeste vouwen geven de voorkeur aan blauw, maar wel een kleinere groep (57% ten opzichte van 35%). Paars is na blauw een populaire kleur onder vrouwen (meest favoriete kleur van 23% van de vrouwen). Bij mannen staat deze kleur niet in de top 10, maar juist in de lijst van minst favoriete kleur. Een andere opvallende is het verschil bij de kleur oranje. Oranje is de minst favoriete kleur onder vrouwen, terwijl het de favoriete kleur is van 5% van de mannen.

 

Beken kleur en kies een uitgesproken kleur of een combinatie van eigen kleuren

Als nieuw merk is het lastig om je op 1 (primaire) kleur te onderscheiden. Daarom is mijn advies vaak om voor een onderscheidende kleurcombinatie te kiezen. Of misschien zelfs een breder palet van kleuren die de juiste sfeer zetten, en emotie overbrengen. En die heel onderscheidend en herkenbaar is. Hierbij alvast wat inspiratie voor kleurpaletten:

 

Heb jij een onderscheidende kleur of kleurpalet voor je merk?

Categories: Brand Design
Share:

Leave a comment