Design Proces : moodboards als startpunt voor branding

Een moodboard als een eerste stap in het design proces

Een moodboard is een belangrijke eerste stap in het design proces. Het is vaak na een kennismaking een eerste stap in het proces. En een belangrijke. Want een moodboard maakt visueel wat we bespreken en legt de ‘design aestethics’ vast, oftewel de design richtlijnen. Het geeft een duidelijk vertrekpunt voor vorm- en kleurgebruik. Vaak maak ik 2 a 3 moodboards op basis van de briefing van de klant. Ik probeer de verschillende mogelijke visuele richtingen die op basis van de briefing mogelijk zijn visueel weer te geven. Want je kunt heel lang praten over stijl, maar het is veel duidelijker als je het kunt zien.  Een moodboard maakt vaak visueel direct duidelijk wat anders moeilijk te bespreken is (wan t een beeld spreekt soms duidelijker dan 1000 woorden). Hier zie je de 4 moodboards die ik maakte na mijn eerste gesprekken over de branding van een online meditatie cursus. De uitgangspunten waren een vrouwelijke doelgroep,  zen gecombineerd met streetstyle/tattoo en een magische en sprookjesachtige sfeer. Het geheel moet kwaliteit uitstralen. Op basis van haar input creëerde ik deze 4 boards, die vooral de verschillende kleurmogelijkheden benadrukken.

Vier moodboards branding

Het eerste moodboard boven, combineert kalligrafische fonts, wit-op-zwart met warme kleuren.

MOODBOARD-branding-zen-green

Dit tweede moodboard is ietsje delicater qua lettertypen en gebruikt een rustig kleurpalet met groen als basis.

MOODBOARD-branding-black-white-pink

Dit derde moodboard is wat grafischer en stoerder door het contrast van zwart-wit , maar ook vrouwelijk door het roze.

MOODBOARD-branding-pink-magic

Het vierde moodboard was het meest on-briefing, door het kleurpalet, het contrast tussen verschillende stijlen en de ‘magische’ visualisatie. Dit laatste moodboard is ook het vertrekpunt geweest van het verder project. Toch helpen de andere moodboards om de richting aan te scherpen en keuzes te maken.

De keuze voor een moodboard gaat natuurlijk altijd in overleg. De moodboards geven eigenlijk verschillende strategische keuzes weer. Nieuwsgierig wat de next step in dit project is? Ik zal deze week nog het resultaat posten!

Categories: Moodboards
Share:

Leave a comment