Merkmoodboard: Het hoe en waarom van een moodboard voor je merk

De magie van een moodboard

ocher-waarom-moodboard-nodig-merk

Merkmoodboard als vertaalslag van je merkstrategie naar branddesign

Moodboards, visie, missie, positionering, waarschijnlijk heb je van al deze termen wel eens gehoord. Maar weet je hoe je ze in kan zetten om een sterker merk te creëren? Wat is een merkmoodboard , waarom heb je er een nodig, en hoe creëer je er een? Ik geloof dat een moodboard een heel goed keuzemiddel is om de visuele richting van je merk te bepalen en te controleren.

Wat is een moodboard?

Als we kijken naar de definities van wat een moodboard betekent, dan geven de volgende een duidelijk idee:

“moodboard: an arrangement of images, materials, pieces of text, etc., intended to evoke or project a particular style or concept”  — Oxford Dictionaries

“Een visualisatie van een concept, idee, droom of visie”

“A mood board is a type of collage consisting of images, text, and samples of objects in a composition. It can be based upon a set topic or can be any material chosen at random.They may be physical or digital, and can be “extremely effective” presentation tools” – Wikipedia

Een moodboard zegt meer dan duizend woorden

Een moodboard doet eigenlijk wat de naam al zegt. Het zet de ‘mood’ en dus de stijl en tone one voice voor je merk. Een duidelijk moodboard omvat foto’s, kleurgebruik, vormrichting, textuur, patronen en typografie. Het totaalbeeld geeft sturing aan je merkdesign. En daarmee als het goed is aan alle (communicatie)middelen van je merk.

Waarom heb je een moodboard nodig?

Een goed moodboard is cruciaal om de juiste richting en sturing te geven aan je merkdesign. Als je niet blij bent met een moodboard, dan ben je waarschijnlijk ook niet blij met het merkdesign dat daaruit voortkomt. Wanneer je een moodboard hebt dat helemaal bij jou en je business past, dan is dat het ideale vertrekpunt om verder aan de slag te gaan met het merkdesign. 

Hoe creëert OCHER een moodboard?

Moodboards zijn binnen branddesign projecten een vast onderdeel. Want het is de ideale communicatietool om de gewenste look & feel af te stemmen met onze opdrachtgevers. Hoe pakken wij dat aan en met welke stappen kun je zelf een moodboard creëren?

  1. Verzamel inspirerend beeldmateriaal

    Na een intake en briefing, gaan onze opdrachtgevers aan de slag met het verzamelen van beeldmateriaal dat hen aanspreekt, foto’s, kleuren, typografie voorbeelden etc. Alles wordt verzameld op een gezamenlijk (verborgen) Pinterest board. Want Pinterest is de ideale plek om visuele inspiratie en beeldmateriaal te verzamelen. Direct inspiratie nodig, neem eens een kijkje op OCHER’s speciale typografie en branddesign pinterestboard. 

  2. Creëer overzicht

    Of je dit nu digitaal op je Pinterest board doet, of dat je een mapje op je computer aanmaakt, dat maakt niet uit. Zorg voor 1 plek waar alle beelden staan die je verzameld hebt. Kijk eens goed naar het totaalbeeld dat ontstaat. Wat valt je op? Ontstaat er al een consistent beeld? Of zie je nog verschillende richtingen en mogelijkheden? Raak je overwhelmed door een hoeveelheid an digitale beelden? Print je selectie van beelden dan uit en ga met tape aan de slag om een ordening en overzicht op je muur of op een foamboard te maken. Dat werkt uiteraard ook heel goed.

    OCHER-blog-header-studio

  3. Overweeg opties en maak keuzes

    Begin met keuzes maken. Verwijder alle beelden die toch niet spot on zijn. Kijk naar dubbelingen, dezelfde type fotos en kleuren en hou alleen die voorbeelden en plaatjes over die je echt super aanspreken. Zorg dat je alleen je favoriete foto’s overhoudt van bepaalde kleuren, texturen en vormen. Wat OCHER doet in deze fase, is de verschillende richtingen die in een Pinterest board te zien zijn, uitwerken in verschillende mogelijkheden qua moodboards. Dus zien we zowel mintgroene als stevigere groenen kleuren op een board terugkomen, dan creëren we een moodboard met meer stevigheid en contrast en een moodboards zonder dit contrast. Zo wordt direct visueel duidelijk wat het effect kan zijn. Als de stijl duidelijk is, creëren we vaak nog wat kleurvarianten, om zo helderheid te creëren in kleurkeuze. Als het goed is helpen de moodboard varianten je ook om heldere keuzes te maken.

    Hieronder een paar voorbeelden van moodboards die OCHER in een project heeft gecreëerd, om samen helderheid te creëren in de gewenste look & feel.

    moodboard-ingridserruijs-v15moodboard-ingridserruijs-v13

  4. Creëer definitief moodboard

    Gebruik je definitieve selectie van beelden. Of ze nu digitaal zijn, of met tape op je muur geplakt zijn. Ga schuiven en combineren zodat er een totaalbeeld ontstaat dat inspirerend en aansprekend is. Zorg voor een combinatie  van kleur, fotografie, typografie en textuur. Blijf schuiven en combineren tot je de meest inspirerende en duidelijke combinatie te pakken hebt. En de overall look en feel inspirerend is en tot de verbeelding van jou, de ondernemer spreekt.

    Heb je een moodboard maar voelt het toch nog niet helemaal goed? Vertrouw op je instinct en ga terug naar het keuzeproces en ga opnieuw aan de slag met wisselen van beelden tot je het wow gevoel hebt bij het resultaat. Of ben je een eeuwige twijfelaar en blijf je altijd maar schaven en bijstellen, vraag je dan af wat daar nou echt de oorzaak van is (en werk daar aan!).

moodboard-ingridserruijs-v1

 

Hoe gebruik je het definitieve moodboard?

Gebruik je merkmoodboard als inspiratie, maar zeker ook als toetssteen voor al je visuele uitingen. Wanneer het moodboard helder en duidelijk is, zou het je richting moeten geven in hoe al je visuele uitingen (van blogvisuals, naar visitekaartjes, naar webdesign) er uit zouden moeten zien. Je kleurpalet en kleurgevoel is helder, de typografische richting moet duidelijk zijn, en je overall gevoel en stijl moet helder zijn. Het moodboard is ook de ideale briefing mocht je met een merkdesigner aan de slag gaan met je branddesign of huisstijl. Heb je dat al rond? Het helpt ook je webdesigner te briefen of een fotograaf aan te sturen.

Kortom het moodboard is een onmisbaar visuele comunicatie tool in het creatieve branddesign proces.

Heb jij een merkmoodboard die je helpt keuzes te maken? 

Categories: Brand Design
Share:

Leave a comment