Merk visie voor bevlogen ondernemers

Merkvisie als onderdeel van je Brand Soul

In de vorige post hebben we de drie belangrijkste ingrediënten voor een sterk merk uiteengezet. Deze post gaat over de eerste bouwsteen: Brand Soul. Merk visie is onderdeel van een duidelijke Brand Soul. In deze blog gaan we in op de 5 functies van een merkvisie en hoe het je business helpt

Elke (merk) strategie begint wat mij betreft bij een duidelijke visie. Maar van alle branding termen is visie misschien wel het meest abstract en ongrijpbaar voor veel creatieve ondernemers. Het voelt als een groot en abstract begrip. Laten we eens dieper op visie ingaan, zodat het een magisch instrument kan zijn.

Een merk visie is echter geen magisch instrument die alle problemen van je business en merk oplost. Maar het geeft wel degelijk bezieling aan je merk en business. Als je het goed weet in te zetten, is het een krachtig kompas. Die jou en je merk de juiste kant opstuurt en je helpt keuzes te maken en focus geeft.

 

Hoe herken je een merk of ondernemer met een visie?

Wat maakt nu dat we sommige merken en ondernemers ervaren als visionair?  Allereerst denken we aan termen als passie, bevlogenheid, roeping, energie, liefde en warmte, hart en ziel. Deze termen geven aan dat er een intrinsieke drive is, passie voor iets dat diep van binnen zit. Maar echte passie zie en voel je ook aan de buitenkant. Merken en mensen met een visie herkennen we ook doordat ze weten wat ze willen en daar vervolgens ook echt werk van maken. Ze stellen zichzelf doelen en gaan er ook echt voor. Niet alleen korte termijn doelen, maar juist ook ambitieuze lange termijn doelen. Ze blijven het doel altijd voor ogen houden,, ook al zijn er tegenvallers. Zo zorgt het doel ook voor focus. Goed weten waar je voor gaat, maar juist ook waar je niet voor gaat. Merken en ondernemers met visie hebben over het algemeen ook een flinke dosis zelfkennis. Weten wat ze wel en niet kunnen. En nog een belangrijk aspect om visie te herkennen is authenticiteit. Mensen en merken met een visie zijn zich (intuïtief of misschien expliciet) bewust van de druk en verwachtingen die de maatschappij uitoefent. Maar juist temidden daarvan kiezen ze hun eigen pad. En kiezen echt wat bij hen past en blijven dicht bij zichzelf.

 

Een sterke merk visie

Samengevat een sterke visie herken je aan: drive en passie, doelgerichtheid, kennis en kunde en authenticiteit.

 

Een goede merkvisie vervult 5 functies

  1. Een visie geeft ziel aan je merk

Een persoonlijke visie, stelt heel scherp waartoe jij op aarde bent, en geeft daarmee houvast in het dagelijkse leven. Het biedt al je activiteiten een fundament door antwoord te bieden op de fundamentele ‘waarom’ vraag. Als je waarom helder is, dan is het ‘wat’ en het ‘hoe’ vaak een stuk eenvoudiger.

  1. Een visie geeft richting aan je merk

Een visie is als een kompas, zodat je actief richting kunt geven aan je merk. Je ondernemerspad overkomt je niet zomaar, waarbij je het beste maakt van wat er op je pad komt. Je merk visie zet een stip op de horizon, zodat je daar op af kunt koersen.  Een visie stelt scherp welke ambities je waar wilt maken. 

  1. Een visie zorgt voor energie

Een visie is een onovertroffen bron van energie. Als het goed is zorgt ze voor een continue stroom aan inspiratie en ook discipline. De stip op de horizon sluit aan bij je persoonlijke intrinsieke doelen en zo gaan je ogen glimmen als je aan je visie denkt en kan je niet wachten om aan de slag te gaan.

  1. Een visie zorgt voor verbinding

Mensen en merken die passie en drive niet alleen zelf voelen, maar ook weten uit te dragen, verzamelen makkelijker volgers, medestanders, een tribe en gelijkgestemden om zich heen.

  1. Een visie zorgt voor focus

Want als je weet wat belangrijk is, maak je veel makkelijker keuzes. Je kunt betere keuzes maken als je weet wat belangrijk is en waarom.  Een visie is een mooie tool om af en toe je oogkleppen op te zetten en alleen je visie voor ogen te houden en alle afleiding en ruis even buiten te sluiten.

 

OK helder wat een merk visie is, maar hoe creëer ik er een?

Een goede merk visie ontwikkelen en vastleggen is nog niet zo makkelijk. Er zijn verschillende methoden en manieren. Het ontwikkelen van een visie gaat echter niet over 1 nacht ijs. Het is een persoonlijk en individueel proces met grote verschillen. Soms moet je vertragen of versnellen in het proces. Wel alvast enkele tips om na te denken een aan het werk te gaan met je merk visie. Maar er is een duidelijk pad dat leidt tot het ontwikkelen van ene krachtige merkvisie.

 

  1. Creëer inzicht waar je staat en hoe je hier gekomen bent
  2. Gebruik je creativiteit en intuïtie
  3. Zoek de goede woorden

 

Wil je verder zelf aan de slag om een een helder merk te creëren? Kijk dan eerst even hier.

Of kun je wel wat hulp gebruiken en wil je samen aan de slag? Kijk dan even hier 

 

Categories: Merkstrategie
Share:

Leave a comment