Merkstrategie voor creatieve ondernemers

Waarom een merk bouwen?

Een sterk merk bouwen is een voorwaarde om een bloeiende business te bouwen. Je merkrichting en -strategie vastleggen kan nogal een uitdaging zijn. Maar als ondernemer willen we allemaal succesvol zijn en groeien. Uiteraard op je eigen voorwaarden, want dat is dan wel weer van deze tijd. Maar wat veel ondernemers lastig vinden is dat een merk niet tastbaar is.

Een merk is niet iets tastbaars, maar het resultaat van wat jouw doelgroep of potentiële klanten van jou of van je business vindt.

Een merk is dus niet hetzelfde als je logo of je huisstijl. Uiteraard zijn dat belangrijke visuele uitingen van je merk en de kern van je merk. Maar het is niet je merk. Het merk is wat vervolgens in de perceptie en het hoofd van je doelgroep beklijft en blijft hangen. De associaties die jouw business, bedrijf of naam oproept. Daarmee is dus alles wat je doet van invloed op deze perceptie. En juist omdat het niet tastbaar is en om perceptie gaat, is het soms een wat abstract begrip voor creatieve ondernemers.

Een merk biedt voordelen

Een merk biedt veel voordelen en misschien begrijp en weet je dat al. Het biedt namelijk vertrouwen en ook zekerheid aan jouw doelgroep. Jouw doelgroep, begrijpt, snapt en voelt dat ze bij jou moeten zijn, dat je ze begrijpt en hun vraag of probleem kan oplossen. Het is de basis voor storytelling en geeft daarmee ook betekenis aan je doelgroep. Een merk helpt je doelgroep dus ook makkelijker te kiezen. Een merk vormt daarmee ook de basis voor trouwe klanten. Een merk laat zien waarin je onderscheidend bent ten opzichte van concurrenten of alternatieven.

Een merk bouw je niet in 1 dag

Een merk bouwen kost tijd en energie. Helaas dus niet een korte termijn actiepunt dat je weer snel kunt afvinken van je to do lijst. Maar eigenlijk is dat helemaal niet erg. Je kunt wel vandaag beginnen met het creëren van helderheid in he merk. Dat helpt je namelijk makkelijk beslissingen te nemen. Door het definiëren an je merk benut je beter je potentieel en kun je bouwen aan een merk dat echt bij jou als creatieve ondernemer past.

Vandaag beginnen met het definiëren van je merk

Wat houdt je tegen om vandaag nog te beginnen met het vastleggen van het fundament van je merk? Om nu echt werk van je merk te maken?  OCHER creëerde een eigen aanpak in 3 stappen om een geweldig merk te creëren. Ben jij klaar om Brand Magic te creëren? Download dan nu het gratis werkboek. We creëerden het speciaal voor creatieve ondernemers die zelf een eerste stap willen zetten om hun merk te definiëren.

Download het gratis werkboek hier:

Brand Magic

 

Categories: Merkstrategie
Share:

Leave a comment