Rebranding : 15 vragen voordat je start

Deze blog is bedoeld voor ondernemers en ondernemingen die een rebranding overwegen of gepland hebben. En geeft 15 vragen die je als ondernemer kunt stellen voordat je aan een rebranding start.

Waarom zou je wat wijzigen in je zorgvuldig gebouwde merk?

Rebranding, oftewel het wijzigen van een merk, gebeurt om verschillende redenen. Sommige bedrijven maken deze verandering al vroeg door, wanneer ze ontdekken waar ze écht voor staan. Andere ondernemers of bedrijven starten dit proces na vele jaren, wanneer hun merk is opgegroeid, of het bedrijf het merk zelfs is ontgroeid. De identiteit van het bedrijf is langzaam veranderd en heeft een nieuw jasje nodig. Dat kan een andere maat jas zijn, een andere kleur, of een ander model. Veel bedrijven veranderen tijdens een rebranding hun logo, tagline, design, motto of zelfs hun merknaam. Dat is prima, zolang de rebranding niet het doel op zich is, maar iets toevoegt aan de nieuwe richting die het bedrijf is ingeslagen. En over de voor- en nadelen goed is nagedacht (lees de blog die ik daar eerder over schreef hier).

Vroeg of laat maakt bijna elk merk en onderneming wel in een bepaalde mate een rebranding door.

Waarom? Omdat je onderneming verandert, je klanten, je business idee verschuift, omdat je bij de start niet alle kennis had. Er kunnen eigenlijk heel veel redenen zijn. En daar gaat deze blog over. Ik heb 15 logische vragen geformuleerd die je als ondernemer kunt stellen voordat je aan een rebranding begint.

Zorg voor inzicht in het waarom van de rebranding

De volgende vragen zorgen voor goed inzicht in de redenen voor de rebranding. Het zijn vragen die ik opdrachtgevers stel voordat we aan de slag gaan. Heb je het idee dat het tijd is voor een rebranding? Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Waarom een rebranding? Wat is de aanleiding?
  2. Welk probleem wordt er opgelost met een rebranding? En waarom juist nu?
  3. Zijn er veranderingen in de markt en bij concurrenten waardoor de positie wordt beïnvloed? Waar je rekening mee wil houden?
  4. Is de doelgroep veranderd?
  5. Zit je in een hokje dat je (en je klanten) zijn ontgroeid?
  6. Vertelt het merk het verkeerde (of verouderde) verhaal?
  7. Wat wil je overbrengen? Wat moet het merk communiceren? En aan wie?
  8. Waarom bestaat het merk?
  9. Heb je duidelijk geformuleerd wie (je doelgroep dus) het merk moet bereiken?
  10. Zijn de behoeften van de doelgroep veranderd?
  11. Wordt het merk nu geassocieerd met elementen die niet meer relevant zijn? (misschien ben je van koers gewijzigd?)
  12. Wat wil je behouden wat nu wel goed werkt? Of waar ben jij en of je doelgroep aan gehecht?
  13. Wil je de met de rebranding een nieuwe leider worden in de markt? Of wil je een bepaalde richting volgen?
  14. Is het doel van de rebranding evolutionair of revolutionair? Met andere woorden hoe verschillend en vernieuwend wil je dat het nieuwe merkdesign wordt?
  15. Als je het merk vandaag zou starten, hoe zou het merk er dan uitzien?

Wanneer je de antwoorden op de vragen hebt, ben je er klaar voor. Succes!

Heb je nog vragen over rebranding of twijfel je of het nu het moment is voor je merk? En wil je daarover sparren? Stuur me dan even een mail!

Categories: Brand Design
Share:

Leave a comment