Rebranding : de juiste redenen om aan je merk te sleutelen

Overweeg jij een rebranding? Past je huidige merkidentiteit niet meer bij jou en je business?

Waarom zou je rebranden? Laten we stilstaan bij de redenen om aan je merk te sleutelen.

OCHER werkt veel samen met ervaren ondernemers die op een keuze moment in hun ondernemerspad staan. Vaak is zo’n keuze moment of ontwikkeleingen in de business de aanleiding voor een rebranding, update van de huisstijl of totale make-over. Een re-designkan een enorme boost geven aan het merk en de ondernemer. Omdat het een nieuwe koers of strategie visueel en concreet maakt.

Vraag je eerst af waarom je wat wil veranderen aan je merk? Je brand,  je merk is een waardevol bezit als ondernemer

Een merk komt voort uit wie jij wilt zijn als persoon en organisatie. Het vertaalt op eenvoudige wijze wat jij te bieden hebt, de belofte aan je klanten. Vervolgens kan een merk helpen dat je klanten en potentiële klanten je ook zo zien, dit is perceptie. En dat is waardevol. Dat betekent dat als je een helder merk bouwt, je niet alles letterlijk uit hoeft te leggen. Dat veel aspecten en informatie die klanten nodig hebben om een keuze te maken, ze al hebben. Een merk communiceert dus informatie,  je belofte en je onderscheidend vermogen, dat wat je uniek maakt.

Maar een merk is er niet zomaar. Daar moet je aan bouwen. Eerst moet je goed weten wat je belofte is. Wat heb jij (als organisatie) te bieden, dat waardevol en uniek is? Wat past echt bij je, waardoor je authentiek en geloofwaardig bent? Weet je wat relevant is voor de doelgroep die je wilt bereiken? Waar zitten zij op te wachten? Branding is niet heel hard roepen hoe geweldig je bent en hopen dat iedereen het gelooft. Branding gaat over aantrekkingskracht creëren. Duidelijk maken wie je bent en wat je te bieden hebt en dit in alles wat je doet waarmaken.

Je merk is de unieke persoonlijkheid van je organisatie die jou onderscheidt van de andere spelers in de markt of in je niche. Het is de persoonlijkheid van je onderneming. Een merk is opgebouwd uit heel veel verschillende elementen. Eigenlijk hetzelfde als bij een persoon. Maar soms klopt het merk niet meer bij de strategie en visie van de onderneming.

In deze blog over rebranding ga ik in op wat rebranding is, wat de aanleidingen voor een rebranding kunnen zijn en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is rebranding?

Rebranding, oftewel het wijzigen van een merk, gebeurt om verschillende redenen. Sommige ondernemers maken deze verandering al vroeg door, wanneer ze door te ondernemen ontdekken waar ze écht voor staan. Andere ondernemers zien de noodzaak na vele jaren, wanneer hun merk is opgegroeid, of het bedrijf het merk zelfs is ontgroeid. Je koers als ondernemer kan langzaam veranderen en dan kan het merk een nieuw jasje nodig hebben. Soms is het een kwestie van een re-freshment omdat bepaalde uitingen een beetje gedateerd voelen. Het nieuwe jasje kan een andere maat jas zijn, een nieuwe kleur of kleurpalet, of een ander model.

Onderdelen van het merk die kunnen veranderen tijdens een rebranding zijn: logo, payoff, design / huisstijl, motto, website of zelfs de merknaam.

Wat zijn aanleidingen om te rebranden?

Waarom zou je aan je merk sleutelen? Zoals ik hierboven aangaf zijn er veel verschillende redenen om aanpassingen te maken:

  • – Nieuwe koers, visie, focus of strategie
  • – Wanneer het bestaande merk geen groeiopties meer heeft in huidige markt
  • – Bij verandering van klantbehoeften
  • – Wanneer je meer of andere doelgroepen wilt aanspreken
  • – Indien de merknaam beperkend werkt voor de aanwezige sterkten, competenties, diensten en of producten
  • – Er zijn negatieve merkassociaties of er is een ongewenst merkimago / Wanneer het vertrouwen in het merk of product te gering is (geworden)
  • – Wanneer de bestaande merkwaarden de strategie niet meer ondersteunen
  • – Wanneer prijsperceptie zich structureel verkeerd ontwikkeld
  • – Het overzichtelijk maken van een te uitgebreide merkportfolio
  • – Wetgeving
  • – Bij internationalisatie. Merknaam is niet uit te spreken bij internationalisering, of de merknaam is juridisch niet te gebruiken in het buitenland, of de merknaam roept ongewenste associaties op bij internationalisering

Voor- en nadelen van een rebranding

Zoals er verschillende aanleidingen zijn om te rebranden zijn er ook verschillende voor-en nadelen. Dat verschilt heel erg aan de situatie, de ondernemer, het merk en de onderneming. Maar voor elke situatie is het goed je eerst af te vragen of de duur verkregen merknaam en bijbehorende bekendheid etc. zou willen weggooien? Of de hele dure visitekaartjes die nog in stapels in je bureaula liggen?

Mogelijke voordelen van een rebranding:

  • – Het merk sluit naadloos aan bij de strategie en de koers (en de visie van de ondernemer)
  • – Zorgt vaak voor enorme drive en trots bij de ondernemer (stel je voor dat je niet kunt wachten om je visietkaartje uit te delen of je nieuwe website te delen)
  • – Het is een nieuwe aanleiding om de verbinding met je doelgroep aan te gaan. Het is een mooie aanleiding om je merk opnieuw onder de aandacht te brengen.
  • – Zorgt voor extra attentiewaarde voor het nieuwe merk(design)
  • – Je kunt nieuwe en gewenste associaties koppelen aan het merk door nieuwe producten of diensten te introduceren, en hiermee dus een nieuwe koers ingaan
  • – Er is meer ruimte voor nieuwe koers, merkwaarden en positionering
  • – Kunt makkelijker en beter nieuwe doelgroepen aanspreken
  • – Biedt nieuwe kansen
  • – Bij de samenvoeging van meerdere merken: meer focus en mindere kosten
  • – Schudt een eventueel probleem uit het verleden af (of negatieve associaties die verleden tijd zijn)

Mogelijke nadelen van een rebranding:

  • – Vergt op korte termijn een investering
  • – Mogelijke vernietiging van oude gewenste merkwaarden en associaties
  • – Vormt een groter risico als het merk bij de doelgroep een diepe psychologische betekenis heeft (vaak alleen zo als je merk al lang bestaat en een loyale, actieve gebruikersgroep heeft)
  • – Zal de markt dit accepteren? Of haakt een deel van de markt/doelgroep af?
  • – Zorgt het voor interne weerstand en onrust? (als je een team hebt)
  • – Kan ook juist doelgroepen deels afstoten door het scherpere geprofileerde merk, scherper kiezen is dus ook verliezen.

Wat ik vaak zie is dat het een gevoelsmatige beslissing is van de ondernemer. Een merk vertegenwoordigd namelijk vaak de visie en de missie van de ondernemer. En moet daarbij sturing en richting geven, en ook energie en motivatie. Mijn ervaring is dat ondernemers het vaak heel goed aanvoelen als het tijd is voor een bijsturing, aanpassing of grondige verbouwing van het merk.

Waar kun je op letten bij rebranding?

Probeer objectief te kijken naar de sterkten en zwaktes van je merk. En weeg de voor en nadelen van een rebranding goed tegen elkaar af. Rebranding is geen doel op zich maar moet iets toevoegen aan de nieuwe richting die het bedrijf of ondernemer is ingeslagen. En als het daarvoor motiveert, inspireert en nieuwe kansen biedt, go for it!

Heb je vragen over rebranding, of twijfel je of het het juiste moment is? Let me know. Ik help je er graag bij.

 

Categories: Brand Design
Share:

comments (3)

Jos Verhoeven
January 29, 2017 Reply

Interessante blog. Dank en groet!

    carlotte
    February 6, 2017 Reply

    Dat is goed om te horen, fijn dat het interessant is!

Leave a comment