Schrijf een killer design briefing voor je merkdesigner

Hoe schrijf je een goede design briefing voor je merkdesigner?

OCHER gelooft dat goede input zorgt voor goede output. En dat geld zeker voor een branddesign. Ben je op zoek naar een branddesign voor je (te starten) merk of toe aan een rebranding? Dan zorgt een goede design briefing voor een goed resultaat. Zo weet de branddesigner wat de specifieke vraag, uitdaging en opdracht is. En hoe specifieker de briefing, hoe groter de kans dat het design aansluit bij wat je zoekt. Maar zo’n briefing opstellen doe je natuurlijk niet dagelijks. En hoeveel informatie moet je geven? Vandaar dat ik de 8 essentiële onderdelen voor een goede briefing voor je op een rijtje heb gezet.

8 Essentiële onderdelen van een goede briefing
  1. Introductie Wat is de achtergrond van je merk, hoe is het ontstaan? Wat is je visie en missie? Wat is de specifieke aanleiding voor dit project?
  2. Doel & Doelgroep Voor wie ben je er? Wat is de behoefte waar je op inspeelt. Welke betekenis heeft je merk voor hen?
  3. Look & Feel Welk gevoel moet het merk design communiceren? Naar welke esthetiek ben je op zoek?
  4. Positionering & belofte Wat onderscheidt je merk van de concurrentie? Wat is je primaire belofte aan je klanten?
  5. Likes & dislikes Welke merken (en merkdesigns) spreken je aan en welke niet en waarom?
  6. Concurrentie Wie zijn je belangrijkste concurrenten, en waarom? Wat maakt jou anders?
  7. Wensen en middelen Welke specifieke middelen heb je nodig aan het einde van het project? Wat zijn je belangrijkste communicatiemiddelen waarop het design goed moet werken?
  8. Budget en planning Hoeveel budget heb je gereserveerd voor dit project? Wanneer moet het project afgerond zijn?

Daarnaast is een klik in enthousiasme en visie een goed startpunt tussen jou en de designer.

Om de look & feel goed over te brengen helpt het als je wat voorbeelden verzamelt van designs die je aanspreken, welke vormen, welke logo’s, welke kleuren, zo leert de designer jouw smaak en ideeën snel kennen. En dus zo specifiek mogelijk je likes & dislikes te kunnen overbrengen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat je het werk van de designer hoeft te doen, maar wel dat je kunt aangeven wat je aanspreekt en wat niet.

Behoefte aan overleg met een designer of even sparren over een merkdesign project? Let me know!

 

 

Categories: Brand Design
Share:

Leave a comment