Waarom concurrentie niet belangrijk is

Er moet me iets van het hart. Over concurrentie. Een hot topic waar ik nog niet veel over schreef, maar dat elk merk raakt en bij elk project ter tafel komt. En mijn ervaring is dat er vaak nogal krampachtig over gedaan wordt.

Waarom concurrentie niet belangrijk is

Deze titel is best een statement. Maar ik geloof er écht in! Dat sterke en authentieke merken zich niet laten leiden door naar de concurrentie te kijken. En dat je er al helemaal niet teveel naar moet kijken. Het vertroebelt je beeld en zo loop je het risico dat je vervalt in het repeteren van wat anderen al doen. Je kan juist veel beter vanuit je eigen kracht werken. Als je continue monitort wat anderen doen, raak je altijd beïnvloed. Het geeft je misschien houvast en een beeld van hoe het hoort, maar het sluit daarmee soms ook je ogen voor hoe het ook kan: Je eigen weg met je eigen creativiteit en ideeën. Er wordt zoveel gekopieerd en dat snap ik ook wel. Het is vaak veel makkelijker dan iets zelf te creëren. Maar het is zo jammer, want zo ontstaan kopieën en is er weinig eigenheid. Mocht je moeite hebben om ‘uit het niets te creëren’, kijk dan naar je eigen ideale klanten in plaats van obsessief naar je voorbeelden / concurrenten te kijken. Waar lopen jouw klanten tegenaan? Wat zijn hun behoeften? Wat zijn hun problemen? En kijk dan hoe jij iets voor hen kan betekenen.

En waarom het soms toch goed is om na te denken over je concurrentie

Het leven is natuurlijk niet zwart-wit. Af en toe naar je concurrenten kijken helpt je om duidelijk te krijgen wat je positie in de markt is. Je plaatst je merk ten opzichte van andere spelers om zo inzicht te krijgen in wat je onderscheidend en uniek maakt, waarin je uitblinkt of waar je juist in kan verbeteren. Door zo naar de concurrentie te kijken, probeer je ze niet per se af te troeven. Maar je gebruikt het als een middel om je eigen positie of strategie aan te scherpen. Kijk dus naar je concurrenten en gebruik de inzichten die je doet om je eigen strategieën en beeldvorming te optimaliseren. Maar let op: niet te vaak of continue 😉

Hou jij je concurrentie scherp in de gaten? Wat zijn jouw ideeën over concurrentie?

Share:

Leave a comment