Waarom je meer dan een logo nodig hebt, je hebt een merk nodig!

Waarom je een merk nodig hebt en niet alleen een logo

Dat is nogal een statement van iemand die veel tijd besteed aan het ontwerpen van huisstijlen en logo’s. Maar ik wil graag benadrukken dat met een mooi design, en vooral alleen een logo of beeldmerk je er niet bent als creatief merk. Je hebt een merk nodig. Of je moet je merk zijn, maar net hoe je het bekijkt.

Sommige creatieve ondernemers benaderen mij en zeggen:  “ Ik heb een geweldig business idee, ik heb een logo nodig”. En als reactie probeer ik dan kalm te blijven, niet te schreeuwen en niet te belerend te zijn. Nee dat is een beetje overdreven, maar een merk is zoveel meer dan een logo en er zijn vele redenen waarom je als creatieve ondernemer een merk nodig hebt en dus niet alleen een logo. Laat ik er een paar benoemen.

1. Alleen je logo is niet je merk

Je logo is natuurlijk die eenvoudige weergave in woord- of beeldmerk die je merk representeert. Als het goed is, is het een visuele trigger die bij je doelgroep de juiste associaties oproept. Echter die associaties, en voorkeuren in het hoofd van je doelgroep dat is je mentale plaats van je merk.

Je logo is daar slechts een visueel voorbeeld van, die de associaties oproept. Om een helder merk te bouwen, zul je meer nodig hebben dan een logo. Maar een bredere huisstijl, schrijfstijl en een visie die een duidelijke eenheid met elkaar vormen.  Ook je gedrag, en alles wat je doelgroep van je merk ervaart, telt mee in deze beeldvorming. Het telt allemaal bij elkaar op. Vandaar dat een gelikt en elegant logo niet werkt, als alle andere dingen die je als merk doet of uitstraalt niet gelikt en elegant zijn.

2. Onderscheidenheid is belangrijk

Een belangrijke eigenschap van een merk is onderscheidenheid. Je wil anders zijn dan je concurrenten zodat het voor je doelgroep duidelijk is waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor je concurrenten. Onderscheid creëren alleen op basis van een logo, kan, maar is in sommige markten erg moeilijk. Echt onderscheid creëer je door een gewaagde en onderscheidende visie, die je in zowel je visuele identiteit, grafisch ontwerp, maar ook fotografie doorvertaald, je woordkeuze en taal en in alles wat je doet. Dus ook je business keuzes. Alles moet bij elkaar kloppen en in lijn zijn met elkaar. 

3. Consistentie is waar het om draait

Je hebt het vast wel eens gehoord, maar goed om het nog even te benadrukken, consistentie en samenhang is waar het om draait bij merken. Consistente merken, trekken volgers aan en zorgen voor nieuwe klanten.

Wanneer je website zachte pastellen toont, maar je Instagram heel rauw en contrastrijk is, zullen je volgers niet herkennen dat het dezelfde afzender of merk is. Het doel met alle (visuele) communicatie is dat je volgers en potentiële klanten direct zien dat je de afzender bent. 

Ik heb met verschillende ondernemers en bedrijven gewerkt die ooit door een ontwerper met alleen een logo-bestand op pad zijn gestuurd. Als de ondernemer zelf geen duidelijk beeld heeft van de overall look & feel dan zorgt dat vaak in de uitwerking voor inconsistentie. Ik werk graag met ondernemers met een goed stijlgevoel, dat betekent dat ze (soms intuïtief) aanvoelen of iets / een uiting bij hen als merk past. Gevoel voor stijl en styling helpt dus zeker in keuzes maken in al je visuele uitingen. Heb je dat niet, overweeg dan zeker om doorlopend een goede ontwerper te betrekken bij je merk.

Vraag je dus bij elke uiting die je de wereld in stuurt als merk, of het consistent en dus passend is bij het merk. Zo niet pas het aan. Wees streng. Consistente merken zijn bewezen succesvoller.

4. Herkenbaarheid wordt door de som der delen bepaald

Elk onderdeel en element van je merk moet elkaar aanvullen en complementair zijn, van je visuele stijl, je tone of voice, de banner op je website, de foto’s op je Instagram account. Alles moet eruit zien, horen en voelen als één eenheid en merk.

Waarom is het zo belangrijk herkend te worden als merk? Omdat zodra mensen je merk gaan herkennen, of dat nu is door een blogpost, een Instagram foto of een logo ontwerp, zullen ze herinnerd worden aan het bestand van je merk en dus onderneming. De kans dat ze aan je denken om wanneer ze een bepaalde behoefte hebben (die jou product of dienst vervult) zullen ze dus sneller je website bezoeken of bij je kopen. Je leidt een onderneming en daarom heb je volgers en klanten nodig.

Pas je opgedane kennis meteen toe

Ik kan nog zoveel meer vertellen over merken en branding. Maar zal het behapbaar houden. Maar voor nu zou ik je willen vragen de volgende vraag te beantwoorden: Hoe goed scoort jouw merk op onderscheidenheid, herkenbaarheid en consistentie?

Wil je meer lezen over hoe je merk voor je kan werken? Lees dan de blog: Het Merk toegelicht 

ocher-waarom-meer-dan-logo-nodig

Categories: Brand Design
Share:

Leave a comment