Design Proces : Moodboard

Studio OCHER

Design Proces : Moodboard

Een moodboard is een belangrijke eerste stap in het design proces. Het is vaak na een kennismaking een eerste stap in het proces. Een belangrijke voor mij. Een moodboard werkt namelijk heel fijn en effectief. Het maakt visueel wat we bespreken en legt de ‘design aestethics’ vast, oftewel de design richtlijnen. Het geeft een duidelijk vertrekpunt voor vorm- en kleurgebruik. Vaak maak ik 2 a 3 moodboards op basis van de briefing van de klant. Die bespreken we en maken we een keuze en eventuele aanpassingen. Een visueel uitgangspunt maakt vaak visueel goed duidelijk wat anders moeilijk te bespreken is. Hier zie je de 3 moodboards die ik maakte na mijn eerste gesprekken met een schrijfster. Haar uitgangspunt was een fel blauwe kleur, die goed bij haar en en haar werk past. Op basis van haar input creëerde ik deze 3 boards.

Het eerste moodboard boven, is sec blauw. Stoer en beetje rechtlijnig. Maar ook heel fun door de handgeschreven lettertypen en de gekke patronen.

Moodboard-branding-design-esmir-2

Dit tweede moodboard heeft wat meer warmte door de toevoeging van de oker gele kleur. Een klein tikkeltje retro gevoel door het kleurgebruik. En stoer door de vette lettertypen.

Moodboard-branding-design-esmir-1

Deze laatste richting is een stuk liefelijker. Door roze en een perzikkleur toe te voegen aan het kleurpalet. Een stuk warmer ook.

De keuze voor een moodboard gaat natuurlijk altijd in overleg. De moodboards maken eigenlijk verschillende strategische keuzes of meer positioneringskeuzes weer. Al nieuwsgierig welk moodboard het geworden is? Bekijk hier mijn eerdere post over het definitieve resultaat.

Wil je op de hoogte blijven?

Lees verder